Procedura Zgłoszeń Wewnętrznych regulująca przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych w Zakładzie
Odmetanowania Kopalń „ZOK II” Sp. z o.o. z siedzibą w Rybniku
§ 1 Cele Procedury
-
Procedura Zgłoszeń Wewnętrznych (dalej: Procedura) określa zasady i tryb zgłaszania przez Sygnalistów
naruszeń prawa dotyczących Zakładu Odmetanowania Kopalń „ZOK II” Sp. z o.o. (dalej: Pracodawca).
-
Przyjmowanie zgłoszeń naruszeń prawa jest elementem prawidłowego i bezpiecznego zarządzania Zakładem
Odmetanowania Kopalń „ZOK II” Sp. z o.o. z siedzibą w Rybniku (dalej: ZOK II, Pracodawca) i służy
zwiększeniu efektywności wykrywania nieprawidłowości oraz podejmowania działań w celu ich eliminowania i
ograniczania ryzyka na wszystkich poziomach organizacyjnych występujących u Pracodawcy.
-
Wdrożony system przyjmowania zgłoszeń umożliwia Sygnalistom zgłaszanie nieprawidłowości za pośrednictwem
specjalnych, łatwo dostępnych kanałów, w sposób zapewniający rzetelne i niezależne rozpoznanie
Zgłoszenia oraz w sposób zapewniający ochronę przed działaniami o charakterze odwetowym związanymi z
dokonanym zgłoszeniem.
-
Sygnalista, który miał uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem Zgłoszenia jest
prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia i że stanowi ona informację o naruszeniu prawa podlega
ochronie prawnej od chwili dokonania zgłoszenia, co oznacza, że wobec Sygnalisty nie mogą być
podejmowane działania odwetowe ani próby lub groźby zastosowania takich działań.
-
Dokonanie zgłoszenia nie może stanowić podstawy odpowiedzialności, w tym odpowiedzialności
dyscyplinarnej lub odpowiedzialności za szkodę z tytułu naruszenia praw innych osób lub obowiązków
określonych w przepisach prawa, w szczególności w przedmiocie zniesławienia, naruszenia dóbr osobistych,
praw autorskich, ochrony danych osobowych oraz obowiązku zachowania tajemnicy, w tym tajemnicy
przedsiębiorstwa, z uwzględnieniem art. 5 ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów, pod
warunkiem że sygnalista miał uzasadnione podstawy sądzić, że zgłoszenie lub ujawnienie publiczne jest
niezbędne do ujawnienia naruszenia prawa zgodnie z ww. ustawą. Sygnalista dokonujący Zgłoszenia w braku
uzasadnionych podstaw, o których mowa powyżej, a także Sygnalista świadomie zgłaszający nieprawdziwą
informację nie podlegają ochronie, a mogą ponosić za takie działanie odpowiedzialność.
-
Każdy z Pracowników zobowiązany jest do zapoznania się z treścią niniejszej Procedury. W przypadku
zatrudnienia nowego pracownika, Pracodawca przekazuje mu informację o niniejszej Procedurze wraz z
rozpoczęciem rekrutacji lub negocjacji poprzedzających zawarcie umowy. Wzór oświadczenia o zapoznaniu
się z Procedurą stanowi Załącznik nr 1A do niniejszej Procedury.
§ 2 Definicje
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
-
Pracodawcy – rozumie się przez to Zakład Odmetanowania Kopalń „ZOK II” Sp. z o.o. z siedzibą w Rybniku
wpisaną do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy w
Gliwicach, X Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000089014, REGON:
27225626600000, NIP: 6421003909;
-
Podmiocie Upoważnionym – rozumie się przez to osobę upoważnioną przez Pracodawcę do podejmowania działań
następczych, włączając w to weryfikację zgłoszenia wewnętrznego i dalszą komunikację z sygnalistą, w tym
występowanie o dodatkowe informacje i przekazywanie sygnaliście informacji zwrotnej; Pracodawca zapewnia
bezstronność Podmiotu Upoważnionego;
-
Procedurze – rozumie się przez to niniejszą procedurę dotyczącą przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych oraz
podejmowania działań następczych;
-
Sygnaliście – rozumie się przez to osobę fizyczną, która dokonuje zgłoszenia informacji o naruszeniu
prawa uzyskanej w kontekście związanym z pracą, niezależnie od zajmowanego stanowiska, formy
zatrudnienia czy współpracy, w tym w szczególności: pracownika, pracownika tymczasowego, osobę
świadczącą pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej,
przedsiębiorcę, prokurenta, akcjonariusza lub wspólnika, członka organu osoby prawnej lub jednostki
organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, osobę świadczącą pracę pod nadzorem i kierownictwem
wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy, stażystę, wolontariusza, praktykanta;
-
Naruszeniu prawa – rozumie się przez to działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu
obejście prawa dotyczące: korupcji, zamówień publicznych, usług, produktów i rynków finansowych,
przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, bezpieczeństwa produktów i ich zgodności
z wymogami, bezpieczeństwa transportu, ochrony środowiska, ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa
jądrowego, bezpieczeństwa żywności i pasz, zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia publicznego, ochrony
konsumentów, ochrony prywatności i danych osobowych, bezpieczeństwa sieci i systemów
teleinformatycznych, interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu
terytorialnego oraz Unii Europejskiej, rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych
zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych, a także konstytucyjnych wolności i
praw człowieka i obywatela;
-
Zgłoszeniu – zgodnie z ustawą z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów rozumie się przez to
ustne lub pisemne zgłoszenie wewnętrzne lub zgłoszenie zewnętrzne, przekazane zgodnie z wymogami
określonymi w ustawie;
-
Zgłoszeniu wewnętrznym (dalej: Zgłoszenie) – rozumie się przez to ustne lub pisemne przekazanie
podmiotowi prawnemu informacji o naruszeniu prawa; niniejsza procedura dotyczy dokonywania zgłoszeń
wewnętrznych poprzez przekazanie zidentyfikowanej przez Sygnalistę informacji o naruszeniu prawa
dokonane za pośrednictwem przeznaczonych do tego kanałów komunikacji;
-
Zgłoszeniu zewnętrznym – rozumie się przez to ustne lub pisemne przekazanie Rzecznikowi Praw
Obywatelskich albo organowi publicznemu informacji o naruszeniu prawa;
-
Osobie, której dotyczy Zgłoszenie – rozumie się przez to osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę
organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, wskazaną w
Zgłoszeniu jako osoba, która dopuściła się naruszenia prawa lub jako osoba, z którą osoba, która
dopuściła się naruszenia prawa, jest powiązana;
-
Postępowaniu Wyjaśniającym – rozumie się przez to postępowanie prowadzone w związku ze złożonym
Zgłoszeniem;
-
Kanale Zgłaszania – rozumie się przez to techniczne i organizacyjne rozwiązania umożliwiające
dokonywanie Zgłoszenia;
-
Działaniu odwetowym – rozumie się przez to bezpośrednie lub pośrednie działanie lub zaniechanie w
kontekście związanym z pracą, które jest spowodowane Zgłoszeniem i które narusza lub może naruszyć prawa
sygnalisty lub wyrządza lub może wyrządzić nieuzasadnioną szkodę sygnaliście, w tym bezpodstawne
inicjowanie postępowań przeciwko sygnaliście.
§ 3 Dokonywanie Zgłoszeń
-
Jednostką odpowiedzialną za przyjmowanie Zgłoszeń jest wyznaczona i upoważniona przez Pracodawcę osoba
(pisemne upoważnienie stanowi Załącznik nr 1B do niniejszej Procedury). Podejmuje ona także wszelkie
działania następcze zgodnie z Procedurą, w tym rozpoznaje Zgłoszenia.
-
Za całościowy nadzór nad przyjmowaniem i rozpoznawaniem Zgłoszeń odpowiada Pracodawca.
-
Podmiot Upoważniony, co do którego z treści Zgłoszenia wynika, że może być w jakikolwiek sposób związany
z działaniem lub zaniechaniem stanowiącym przedmiot Zgłoszenia, a w szczególności jeżeli zachodzi
uzasadnione podejrzenie, że jest osobą, której dotyczy zgłoszenie w rozumieniu § 2 pkt 9, nie może
analizować takiego Zgłoszenia.
W sytuacji opisanej powyżej Podmiot Upoważniony do rozpatrywania Zgłoszenia podlega natychmiastowemu
wyłączeniu z rozpoznania Zgłoszenia. Pracodawca, realizując ciążący na nim obowiązek zapewnienia
bezstronności weryfikacji Zgłoszeń, dokonuje w drodze upoważnienia wyboru innego Podmiotu Upoważnionego,
co do którego nie zachodzą przesłanki wyłączenia, któremu powierza rozpatrzenie przedmiotowego
Zgłoszenia (podmiot upoważniony ad hoc). Upoważnienie podmiotu upoważnionego ad hoc wygasa z chwilą
zakończenia procedowania przedmiotowego Zgłoszenia.
-
Sygnalista może dokonywać Zgłoszeń za pośrednictwem następujących kanałów:
-
drogą elektroniczną za pośrednictwem specjalnego adresu e-mail: sygnalista@zok2.pl
Zgłoszenia dokonywane poza przewidzianymi kanałami będą pozostawione bez rozpoznania.
-
W celu sprawnego rozpatrzenia Zgłoszenia i skutecznego podjęcia działań następczych zaleca się, aby
składane Zgłoszenie zawierało przejrzyste i pełne wyjaśnienie przedmiotu Zgłoszenia. Zgłoszenie powinno
zawierać co najmniej następujące informacje: datę oraz miejsce zaistnienia naruszenia prawa lub datę i
miejsce pozyskania informacji o naruszeniu prawa, opis konkretnej sytuacji lub okoliczności
stwarzających możliwość wystąpienia naruszenia prawa, wskazanie podmiotu, którego dotyczy Zgłoszenie,
wskazanie ewentualnych świadków naruszenia prawa, wskazanie wszystkich dowodów, dokumentów i informacji,
jakimi dysponuje Sygnalista, a które mogą okazać się pomocne w procesie rozpatrywania Zgłoszenia,
wskazanie preferowanego sposobu kontaktu zwrotnego, dane Sygnalisty oraz innych osób, które mogą mieć
lub mają z nim związek. Wzór Zgłoszenia nieprawidłowości stanowi Załącznik nr 2 do niniejszej Procedury.
-
Pracodawca nie przyjmuje Zgłoszeń anonimowych. Złożone anonimowo Zgłoszenia będą pozostawione bez
rozpoznania.
-
Pracodawca podejmuje wszelkie dopuszczone prawem czynności celem pozyskania informacji i dokumentów
niezbędnych do skutecznego rozpoznania Zgłoszenia.
-
Zgłoszenie może być dokonane wyłącznie, gdy Sygnalista ma uzasadnione podstawy sądzić, że informacja
będąca przedmiotem Zgłoszenia jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia i że stanowi ona
informację o naruszeniu prawa. Świadome Zgłoszenie naruszenia, które nie miało miejsca rodzi
odpowiedzialność karną zgodnie z art. 57 ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów.
-
Niezależnie od skutków prawnokarnych opisanych w ust. 8 powyżej, Sygnalista świadomie dokonujący
Zgłoszenia naruszenia, które nie miało miejsca, może podlegać odpowiedzialności odszkodowawczej lub
dyscyplinarnej w związku z fałszywym Zgłoszeniem.
§ 4 Analiza Zgłoszenia. Postępowanie Wyjaśniające
-
Dostęp do kanałów Zgłaszania posiadają jedynie Podmioty Upoważnione do przyjmowania i rozpatrywania
Zgłoszeń.
-
Po otrzymaniu Zgłoszenia, Podmiot Upoważniony dokonuje weryfikacji Zgłoszenia i podejmuje dalszą
komunikację z Sygnalistą, w tym występuje o dodatkowe informacje dot. Zgłoszenia i przekazuje informację
zwrotną dot. Zgłoszenia.
-
Sygnalista otrzymuje w terminie 7 dni od dnia otrzymania Zgłoszenia potwierdzenie przyjęcia Zgłoszenia,
chyba że nie wskazał adresu, na który należy przekazać potwierdzenie. Wzór potwierdzenia Zgłoszenia
stanowi Załącznik nr 3 do niniejszej Procedury.
-
Po otrzymaniu Zgłoszenia Podmiot Upoważniony dokonuje działań następczych – to jest dokonuje wstępnej
analizy Zgłoszenia pod kątem tego, czy informacje w nim zawarte umożliwiają rozpatrzenie zasadności
Zgłoszenia, a gdy zajdzie taka potrzeba, kontaktuje się z Sygnalistą, o ile jest to możliwe.
-
Jeżeli Zgłoszenie pozwala na przeprowadzenie Postępowania Wyjaśniającego, następuje jego niezwłoczne
wszczęcie.
-
Jeżeli Podmiot Upoważniony do podejmowania działań następczych uzna to za zasadne może zaangażować
przedstawicieli innych komórek organizacyjnych Pracodawcy lub niezależnych konsultantów do udziału w
Postępowaniu Wyjaśniającym. Podmioty te otrzymają stosowne upoważnienia i będą zobowiązane do zachowania
w poufności danych chronionych na gruncie ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów.
-
Podmiot Upoważniony rozpoznaje Zgłoszenie i podejmuje działania następcze oraz przekazuje informacje
zwrotne bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia potwierdzenia przyjęcia
Zgłoszenia lub, w przypadku nieprzekazania potwierdzenia przyjęcia Zgłoszenia z uwagi na brak wskazania
przez Sygnalistę adresu, na który należy przekazać potwierdzenie, nie później niż w terminie 3 miesięcy
od upływu 7 dni od dnia dokonania Zgłoszenia. Jeżeli Sygnalista nie podał adresu do kontaktu, na który
należy przekazać informację zwrotną, można odstąpić od jej przekazywania.
-
Podmiot Upoważniony dokonuje weryfikacji zasadności zgłoszenia w postępowaniu wyjaśniającym w oparciu o
obowiązujące u Pracodawcy regulacje wewnętrzne oraz informacje uzyskane od komórek organizacyjnych
Pracodawcy z uwzględnieniem rodzaju i charakteru zgłoszenia oraz z zastrzeżeniem zachowania zasad
poufności. Postępowanie wyjaśniające jest prowadzone w sposób uczciwy i bezstronny.
-
W przypadku, gdy zajdzie taka konieczność, Podmiot Upoważniony może wezwać Sygnalistę, a także
pracowników lub współpracowników, którzy mogą mieć związek lub jakąkolwiek wiedzę w zakresie Zgłoszenia
– w celu złożenia wyjaśnień. Na wniosek Podmiotu Upoważnionego wszyscy pracownicy mają obowiązek
stawiennictwa oraz udostępnienia dokumentów i udzielenia niezbędnych informacji w celu ustalenia
wszystkich okoliczności koniecznych dla oceny zasadności zgłoszenia. Składane wyjaśnienia utrwalane są w
formie protokołu, z pozostałych czynności sporządza się notatkę służbową.
-
Po przeprowadzeniu Postępowania Wyjaśniającego i ustaleniu całokształtu stanu faktycznego Podmiot
Upoważniony podejmuje decyzję co do zasadności Zgłoszenia. W przypadku Zgłoszenia zasadnego, Podmiot
upoważniony przedkłada Pracodawcy propozycję rozwiązania zgłoszonego problemu.
-
W przypadku negatywnej weryfikacji Zgłoszenia Podmiot Upoważniony przekazuje niezwłocznie Sygnaliście
informacje o przeprowadzonej weryfikacji Zgłoszenia.
§ 5 Zakaz działań odwetowych
-
Podejmowanie wobec Sygnalisty, który dokonał Zgłoszenia (zarówno wewnętrznego jak i zewnętrznego) lub
ujawnienia publicznego, działań odwetowych, a także próba lub groźba ich zastosowania są bezwzględnie
niedopuszczalne. Dotyczy to także sytuacji, gdy przeprowadzone Postępowanie Wyjaśniające wykazało, iż
zgłoszona nieprawidłowość nie miała miejsca, ale Sygnalista miał uzasadnione podstawy sądzić, że
informacja będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego jest prawdziwa w momencie
dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego i że stanowi informację o naruszeniu prawa.
-
Podejmowanie działań odwetowych będzie traktowane jako naruszenie niniejszej procedury i może skutkować
odpowiedzialnością porządkową lub rozwiązaniem umowy pomiędzy osobą dokonującą działań odwetowych a ZOK
II, a także odpowiedzialnością odszkodowawczą.
-
Działanie podjęte pod wpływem obiektywnych przesłanek nie jest działaniem odwetowym.
§ 6 Dane osobowe
-
Zachowanie poufności ma na celu zagwarantowanie poczucia bezpieczeństwa Sygnaliście oraz minimalizację
ryzyka wystąpienia działań odwetowych. Sygnalista, który dokonał Zgłoszenia, a którego dane osobowe
zostały w sposób nieuprawniony ujawnione, powinien niezwłocznie o zaistniałej sytuacji powiadomić
Podmiot Upoważniony, który podejmuje stosowne działania celem ochrony Sygnalisty i wyjaśnienia
ujawnienia danych.
-
Tożsamość Sygnalisty, jak również wszystkie informacje umożliwiające jego identyfikację nie będą
ujawniane podmiotom, których dotyczy Zgłoszenie, osobom trzecim ani innym pracownikom i współpracownikom
podmiotu. Tożsamość Sygnalisty, jak również inne informacje umożliwiające jego identyfikację mogą zostać
ujawnione jedynie wtedy, gdy takie ujawnienie jest koniecznym i proporcjonalnym obowiązkiem wynikającym
z powszechnie obowiązujących przepisów prawa w kontekście prowadzonych przez organy krajowe postępowań.
Tożsamość podmiotów, których dotyczy Zgłoszenie, podlega wymogom zachowania poufności w analogicznym
zakresie co tożsamość Sygnalisty.
-
Przetwarzanie danych osobowych Sygnalisty odbywa się na podstawie przepisów rozporządzenia Parlamentu
Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w
związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia
dyrektywy 95/46/WE (RODO). Wzór klauzuli informacyjnej stanowi Załącznik nr 4 do niniejszej Procedury.
§ 7 Rejestr Zgłoszeń
-
Każde Zgłoszenie podlega zarejestrowaniu w Rejestrze Zgłoszeń, niezależnie od dalszego przebiegu
Postępowania Wyjaśniającego. Wzór Rejestru Zgłoszeń stanowi Załącznik nr 5 do niniejszej Procedury.
-
Za prowadzenie Rejestru Zgłoszeń odpowiada Podmiot Upoważniony.
-
Rejestr Zgłoszeń obejmuje: numer zgłoszenia, przedmiot naruszenia prawa, dane osobowe sygnalisty oraz
osoby, której dotyczy zgłoszenie, niezbędne do identyfikacji tych osób, adres do kontaktu sygnalisty,
datę dokonania zgłoszenia, informację o podjętych działaniach następczych, datę zakończenia sprawy.
-
Dane osobowe oraz pozostałe informacje w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych są przechowywane przez okres 3
lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym zakończono działania następcze, lub po zakończeniu
postępowań zainicjowanych tymi działaniami.
§ 8 Zgłoszenia zewnętrzne.
-
Zgłoszenie może w każdym przypadku nastąpić również do Rzecznika Praw Obywatelskich albo do organu
publicznego z pominięciem reguł przewidzianych w niniejszej Procedurze, a zastosowaniem regulacji
szczególnych.
-
Zgłoszenie dokonane do Rzecznika Praw Obywatelskich albo do organu publicznego z pominięciem Zgłoszenia
wewnętrznego nie skutkuje pozbawieniem Sygnalisty ochrony gwarantowanej przepisami ustawy z dnia 14
czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów.
-
Rzecznik Praw Obywatelskich albo organ publiczny, który przyjął zgłoszenie zewnętrzne, przesyła
sygnaliście niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia przyjęcia zgłoszenia,
potwierdzenie jego przyjęcia, chyba że sygnalista wystąpił wyraźnie z odmiennym wnioskiem w tym zakresie
lub Rzecznik Praw Obywatelskich albo organ publiczny ma uzasadnione podstawy sądzić, że potwierdzenie
przyjęcia zgłoszenia zagroziłoby ochronie poufności tożsamości sygnalisty.
-
Organ publiczny przekazuje Sygnaliście informację zwrotną w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od
dnia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego, a w uzasadnionych przypadkach – w terminie nieprzekraczającym 6
miesięcy od tego dnia po uprzednim poinformowaniu Sygnalisty o wydłużeniu terminu z 3 miesięcy do 6
miesięcy dokonanym przed upływem terminu krótszego.
-
Zgłoszenia zewnętrzne mogą mieć charakter anonimowy albo umożliwiający identyfikację zgłaszającego.
Administratorem danych podanych w zgłoszeniu zewnętrznym jest Rzecznik Praw Obywatelskich albo organ
publiczny przyjmujący zgłoszenie zewnętrzne. Zgłoszeń można dokonywać ustnie lub pisemnie; szczegółowe
informacje dotyczące dokonywania zgłoszeń zewnętrznych dostępne są stronach internetowych organów
centralnych oraz organów publicznych. Organy przyjmujące zgłoszenia zewnętrzne mają obowiązek zapewnić
poufność i integralność danych.
§ 9 Postanowienia końcowe
-
Za adekwatność i skuteczność realizowania postanowień Procedury odpowiada Pracodawca.
-
Pracodawca odpowiedzialny jest za zapoznanie wszystkich podległych sobie pracowników z postanowieniami
Procedury.
-
Procedura wchodzi w życie z dniem 24.09.2024r.